DEEL 2 MGA “DE BASIS"

Gepubliceerd op 7 november 2021 om 15:33

Ik ga beginnen!

Ik kocht van een vriend een mooi kaal MGA-chassis en begon in februari 2020 met het opbouwen van dit raamwerk metonderdelen die ik nog had liggen of nog heb aangekocht, erworden ook enkele onderdelen van een MGB gemonteerd (Hetlatere MG type), n.l. een 1800cc motor met een vijfmaalgelagerde krukas, uiterlijk is deze motor nagenoeg gelijk aan een 1500cc MGA motor, maar de achteras de versnellingsbak en de remmen e.d. blijven van de MGA.

Alle onderdelen moeten nu worden gemonteerd, de achteras de voorwielophanging met de schokbrekers de versnellingsbak de motor compleet met spruitstuk en carburateurs tot en met de spaakwielen, er worden twee nieuwe radiateursteunen gemaakt (normaal zitten deze vast aan de carrosserie van deMGA maar deze wordt natuurlijk niet gebruikt).

Als dit alles is gemonteerd en het een rollend chassis is geworden kan ik beginnen met het uitmeten van de vele maten die ik nodig heb voor het bouwen van de carrosserie, allematen worden in een op schaal gemaakte tekening van het chassis ingetekend.

Alle aanbouw delen blijven tijdens het bouwen van het frame en de carrosserie op het chassis zitten omdat zo kan ikcontroleren of straks ook alles zeker onder de motorklep past,en het te maken dashboard ook past bij de stuur maat, de stoelen de pedalen enzovoort.

De meeste aanbouwdelen moeten wel straks weer worden uitgebouwd ( de motor, de versnellingsbak, assen e.d.) om ze dan te reviseren voordat ze dan definitief worden gemonteerd!

Mijn idee is het om er een tweezits Coupe van te maken, het chassis is van bouwjaar 1960, daarom bouw ik de carrosserie ook in de stijl van deze tijd, dat houdt in dat de hele opbouw zowel van binnen als van buiten in deze stijl wordt opgezet (de remmen de verlichting de stuurinrichting het interieur hetdashboard met klokken en schakelaars plus alle aanbouwdelen uit deze periode)

Toch moet ik enkele onderdelen van latere auto’s gebruiken,dit omdat deze originele delen van de MGA niet erg veilig of niet betrouwbaar genoeg zijn, bedoeld zijn de scharnieren van de voor en achterklep en de beide scharnieren van deuren en hun sloten.  

Er wordt begonnen met het fabriceren van het frame, dit wordt gemaakt van 15 mm verwarmingsbuis, die met een buigijzer en met de hand op maat wordt gebogen, daarna worden de verschillende stukken door lassen met elkaar verbonden, over dit raamwerk heen wordt later de aluminium carrosseriegeplaatst.

 

 

het complete frame kan met bouten op de originelebevestigingssteunen van het chassis worden bevestigd.

De bedoeling is om eerst de hele binnenkant op te bouwen, de motorruimte de binnen schermen met de vloeren en het dashboard met de deuren met hun draairamen enz.

Het complete frame bestaat straks uit twee delen die ook weer met bouten aan elkaar worden verbonden, dat heeft het voordeel dat bij een eventuele reparatie of schade het in gedeeltes kan worden gedemonteerd.

Het complete frame weegt inclusief de motorkap en de kofferklep plus de beide deuren 91 kg, er is voor het bouwen van dit raamwerk bijna 60 meter verwarmingsbuis verwerkt.

Begonnen wordt met het maken van een nieuwe A stijl met zijn twee deurscharnieren dan volgen de twee raamwerken vande deuren en de B stijl inclusief de deursloten.

Dan gaat het verder met het opbouwen van de voorneus, de buizen worden gebogen en op maat gezaagd links en rechts in spiegel vorm de beide zijden moeten namelijk precies gelijk zijn!

De voorruit gebruik ik van de latere MGB GT, dit omdat deze met haar hoogte en de kromming het beste met mijntekeningen en idee overeen komt.

Op de buizen van het frame zijn op diverse plaatsen kleine plaatjes met M6 schroefdraad gelast, dit voor het bevestigen van de aluminium binnen en buiten schermen.

Aan de voorkant zit het gat voor de lucht inlaat en de rondingen van de koplampen, dit geeft al een ongeveer idee hoe zijn gezicht straks kan gaan uitzien.

Op de plaats waar de voorruit komt is een metalen raamwerkals mal geplaatst dat exact de maat van de voorruit heeft, zokan ik met deze mal makkelijk passen en meten zonder dat ikde echte glazen ruit breek of beschadig.

Er kunnen nu ook reeds enkele licht gebogen buizen vanuit debovenkant voorruit naar de achterkant als dak geplaatst worden om zo een idee te krijgen van de juiste lijn zoals ik deze op mijn tekeningen heb weergegeven.

 

Wordt vervolgd....

Reactie plaatsen

Reacties

Herman
een jaar geleden

Voorlopig zal Frans , zich niet vervelen, hopelijk heeft hij nog tijd om ons van advies te dienen, want enkele van onze MSCCL/Morgan Limburg vrienden maken graag van zijn deskundig advies gebruik.