Deel 1 HET GEESTESKIND....

Gepubliceerd op 24 mei 2021 om 11:24

De MGA AM Coupe het geesteskind kind en het debuut van het in Reuver gebaseerde ABINGDON MECHANIC opgericht door Frans Feijts. 

 

Frans heeft inmiddels de smaak te pakken van het creëren van “speciale versies” uit het historische MG repertoire. Klik op onderstaande link en geniet......

https://youtu.be/ob5-HOn8ok4

 

Het is helaas niet de bedoeling om de in Reuver gebouwde MGA AM Coupe (AM staat voor Abingdon MECHANIC) in grote aantallen op de markt te brengen. Maar een ding is zeker je raakt absoluut geïnspireerd  door het enthousiasme en de bijzondere handvaardigheden waarmee Frans deze creatie tot leven brengt. Echt fantastisch!! 

 

De MGA AM Coupe

Het verslag van een nieuwe uitdaging!

Het is al weer een tijdje stil in mijn werkplaatsje, de oude auto waar ik enkele jaren druk mee bezig was, kan weer mooi glimmend de weg op, dus wordt het misschien weer eens tijd om aan een nieuwe uitdaging te beginnen.

Ik hou niet van een stille werkplaats zonder hameren en slijpen, en de reuk van lassen en verf, een stille werkplaats is eigenlijk ook geen werkplaats!  

Er zijn de afgelopen jaren reeds diverse auto’s in deze kleine werkplaats aan hun persdood ontsnapt en succesvol aan hun tweede autoleven begonnen, als afronding van een dergelijke opknapbeurt krijgen ze dan een messing plaatje in de sponning met mijn hobby naam en een nummer.

Het nummer van het volgende project wordt dan reeds nummer 6.

Er staan in mijn garage nu vier auto’s van het merk MG, twee hiervan van het type MGA.

De eerste door mij gerestaureerde MGA werd een copy van de EX 182, ( het prototype van de MGA ) die voor de introductie in 1955 is ingezet bij de 24 uur race van LE MANS.

Hij staat alweer enkele jaren te glimmen in de garage,  hij is inmiddels reeds voor vele reizen en grotere tochten ingezet en heeft daarbij laten zien dat hij een betrouwbare kameraad is die best wel tegen een stootje kan. 

De tweede gerestorneerde MGA is de GR (de afkorting staat voor “Gentelemens Racer”  een cabrio die naar eigen idee is omgebouwd tot een coupe met een sportief uiterlijk en een luxe interieur.)

Ook deze restoratie is tot mijn volle tevredenheid alweer een hele tijd geleden afgesloten.

Voor de bouw van deze twee auto’s heb ik diverse niet originele panelen en plaatdelen van aluminium gemaakt om zo de auto’s naar eigen idee aan te passen.

De LE MANS MG heeft diverse aluminium plaatdelen zoals de afdekplaat aan de bijrijders kant de bestuurdersstoel de brandstoftank en de kap die over de rolbeugel is geplaatst.

 

HET NIEUWE PROJECT.....

 

Ook het volgende project de MGA GR heeft complete carrosserie delen gekregen die met de hand van aluminium zijn geklopt, zoals diverse binnen en buitenpanelen, de beide stoelen de brandstof tank en zelfs het complete dak.

Maar het nieuwe project moet een nog grotere uitdaging worden, een auto met een geheel uit aluminium gebouwde carrosserie, zowel van binnen als van buiten geheel naar mijn eigen idee.

En dan alles zelf doen! Van bumper tot bumper, van binnen en van buiten, en van deurklink tot deurklink.

Hij zal de type aanduiding AM krijgen, dit staat voor: ABINGDON MECHANIC 

Dit is de naam die ik enkele jaren geleden aan mijn werkplaatsje gaf, maar dat is weer een ander verhaal!

De letters AM op deze auto wijzen er dan op dat die auto in mijn werkplaatsje is gebouwd.

 

Het uitwerken van het project:  MGA  AM 

 

Ik gebruik voor deze nieuwe klus een rollend chassis, en ook dit is weer van een MGA, compleet met de  aandrijflijn (de motor met versnellingsbak de ophanging en de assen e.d.)

Het zelf bouwen van de hele auto voert tot problemen bij het verkrijgen van een Nederlands kenteken bij de Rijksdienst van het wegverkeer (RDW).

Het is makkelijker als het gaat om een bestaand chassis van een oude auto, waar een nieuwe carrosserie op gebouwd is, het chassis zorgt dan namelijk voor de veilige stabiliteit van deze auto en als er aan dit raamwerk geen ingrijpende veranderingen worden aangebracht is het verkrijgen van een kenteken op een zo opgebouwde auto meestal geen probleem. 

De vorm van de carrosserie die op een dergelijk chassis wordt gebouwd is voor de RDW niet zo van belang mits het aan de veiligheid voldoet volgens de APK eisen.

Dus construeer ik de auto zelf met uitzondering van zijn chassis.

Bij het bouwen van deze auto is het dus van belang dat ieder speciaal gemaakt onderdeel goed doordacht moet worden in alle opzichten. 

De uitdrukking: effe snel!  Zal voor het hele project zeker niet van toepassing zijn!

Daarom zal de hele klus zeker enkele jaren gaan duren!

Ondanks ik de carrosserie maar een keer bouw, moet ze toch aan diverse door mezelf gestelde eisen voldoen zoals: robuust, rammelvrij, water en tochtdicht, en verder vooral simpel en onderhoudsvriendelijk, alles moet zo geconstrueerd worden dat eventuele reparaties op een redelijke manier uitgevoerd kunnen worden.

Dus moet elk onderdeel voor de fabricage, goed doordacht en bekeken worden, de meeste onderdelen hebben meerdere functies en hiermee moet ik goed rekening houden!

Mocht er namelijk blijken dat ik bij de constructie iets vergeten ben, is het erg moeilijk om in een later stadium van de klus hierin nog veranderingen in aan te brengen, dat zorgt dan meestal voor extra veel ombouw en aanpas werk.

Van ieder nieuw idee maak ik in eerste instantie een reeks schetsen en tekeningen op papier, dit uit verschillende invalshoeken, het geeft dan een goed inzicht hoe het straks in werkelijkheid zal gaan uitzien en functioneren.

Maar voor ik met het uittekenen van de schetsen ga beginnen, moet de situatie aan het project zelf goed worden bekeken om er zeker van te zijn dat de uitgedachte constructie hier ook inderdaad mogelijk is.

 

In een later stadium van de opbouw worden vaak nog dingen of delen op of aan de carrosserie gemonteerd of toegevoegd, (b.v. de verwarming en het ventilatiesysteem, de ruitenwissers, de pedalen en de vele afdicht rubbers of de regenwater afvoer uit de vele naden en gleuven, ook de sponningen van de deuren de motorkap en de achterklep mogen niet te groot of te krap zijn) hiermee moet nu al rekening gehouden worden.   

Het is niet alleen een hele doe klus!, maar zeker ook een grote denk klus!

Maar dit is nu net de uitdaging die ik zoek!

 

Wordt vervolgd......

Reactie plaatsen

Reacties

Machiel Kalf
3 jaar geleden

Wat een fatastische projecten! En hoe mooi uitgevoerd! Pet af en een diepe buiging,

Machiel.

Herman
3 jaar geleden

Het is voor mij een voorrecht om mijn halve autofanatische leven al bevriend te zijn , met Frans, veel spannende zaken meegemaakt, maar nog meer plezier gehad, altijd klaar staan voor elkaar, geweldig !