Eigenlijk was het niet nodig. De KingPin’s vertoonden geen speling en de remmen werkten naar behoren. Echter geïnspireerd door GOMOG artikelen, YouTube filmpjes en bovendien veel tijd vanwege Corona, vond ik dat ik mijn Morgan-voorwielophanging en trommelremmen maar eens moest gaan schoonmaken en/of strippen.
Ik ben begonnen met de trommelremmen. Het was snel duidelijk dat deze langgeleden voor het laatst schoongemaakt waren.
Bij het openen van de remtrommels blijken zowel links als rechts de cilinders gelekt te hebben.
Remmen zijn natuurlijk zeer belangrijk vandaar dat ik gelijk nieuwe cilinders en remschoenen besteld heb. De trommels zijn gezandstraald en met een hittebestendige verf gespoten.
Op internet vond ik onderstaande werkwijze. De geïllustreerde wijze waarop een en ander beschreven is, heeft mij enorm geholpen bij het demonteren.
Girling HL3-remmen op Morgans hebben 3 kleine clips die de cilinder aan het anker bevestigen, de cilinder kan hierdoor een beetje op en neer schuiven. Het is best lastig om deze clips te verwijderen, maar met enig geduld lukt het.
1 Verwijder de remtrommel en remschoenen.
2 Snijd een kort stuk doorzichtige remontluchtingsbuis af en sluit het ene uiteinde af met een stop. Maak de verbinding op de remleiding op de cilinder los en duw het korte stuk voorbereide buis op het uiteinde ervan om het verlies van remvloeistof te minimaliseren.
3 Verwijder de splitpen van de handrem en verwijder de pen uit de handel.
4 Verwijder de rubberen stofkap van cilinder/remhandel op de achterplaat.
5 Werk een schroevendraaier tussen de veerplaat en de borgplaat.
6 Wrik de borgplaat voldoende naar voren om de nokken aan de onderkant van de veerplaat vrij te maken en gebruik een tang met een dunne punt om de borgplaat naar buiten en naar beneden te trekken.
7 Als de clips zijn verwijderd komt de cilinder, zodat deze van de ankerplaat kan worden verwijderd.
8 Het terugplaatsen van de nieuwe cilinders is het omkeren van de verwijderingsprocedure. Gebruik bij het monteren van de clips een beetje kopervet.
Door het “succes” van de trommelremmen raakte ik zo enthousiast dat ik ook maar gelijk de remklauwen gedemonteerd heb. Nee, hier ben ik niet zelf aan begonnen deze heb ik naar C&C Parts gebracht in Baarlo. Ze zijn weer als nieuw.
Duidelijk is dat het hele voorfront onder het vuil en het vet zit. Ik wilde het front eigenlijk gewoon reinigen, maar uiteindelijk heb ik toch alles losgedraaid.
Het demonteren bleek heel eenvoudig te gaan. Ik heb volledig gewerkt conform de illustraties weergegeven op de site https://madaboutmorgans.com
Natuurlijk kom je iets tegen wat je niet gelijk kunt oplossen. Bijvoorbeeld de stuurstang. Alleen de moer losdraaien was niet voldoende. Een foto en/of video naar een of meerdere echte autokenners ( http://www.dekreitenberg.nl/ naast Saab zeker ook Morgan specialist!!!) maakt duidelijk hoe dit opgelost kan worden. Een ferme tik op het punt waar de gele pijl naar wijst, was voldoende om de stang uit zijn “conische-greep” los te krijgen.
Verder met de schokbreker...
Voor mij was, na het demonteren van de schokbrekers, duidelijk dat dit deze nog nooit (in veertig jaar) vervangen zijn, dat zet je natuurlijk aan het denken......
Inmiddels heb ik contact gehad met Cain Poulton van Wolf Performance. Op zijn site https://www.wolfperformance.co.uk staat een groot aanbod specifieke Morgan-artikelen. Niet wetend of ik de KingPin's zou moeten vervangen, wilde ik deze eventueel wel op de plank hebben liggen. (Dit laatste mede omdat Machiel Kalf aangaf dat de aanbieding zeer aantrekkelijk was.)
Als reactie op ons eerste mailcontact schreef Cain: “We would recommend you change your Main Springs to 140Lbs add the Wolf Performance Main Spring Bearing Kit. So you can remove the Damper Blades your steering will be a lot lighter.”
Remove Damper Blades? Steering Will be a lot lighter! Dit laatste klinkt aantrekkelijk, we weten immers allemaal hoe zwaar een Morgan kan sturen. Ik had wel oren naar zijn voorstel, maar wilde niet gelijk beslissen. Na veel research op internet en enkele telefoontjes (w.o. Machiel Kalf) was het nog steeds niet duidelijk wat ik moest doen, nieuwe Damper Blades of een Bearing Kit.
Ik besluit toch maar voor Damper Blades te gaan. Op mijn bestelopdracht aan Cain stuurt hij mij volgende reactie: “....But I strongly Urge you consider changing to the Main Spring bearings and saying good bye to the Damper Blades and Brake reaction bars it really is a vast improvement.” Door dit antwoord op mijn bestelling heb ik uiteindelijk toch besloten om voor de Main Spring Bearing Kit te gaan en tegelijk met de KingPin’s nieuwe veren en schokbrekers te bestellen.
Omdat de remschijven nog goed zijn heb ik deze niet gedemonteerd, ook de hub heb ik laten zitten. Op de foto is duidelijk te zien dat de Bushes aan een kant behoorlijk dun geworden zijn. Dat betekende dus Bushes vervangen en de nieuwe KingPin’s erin zetten.
En nu..
Gerard van Rens eigenaar “van Rens lijsten” https://vanrenslijsten.nl/ biedt de oplossing. Je zou zeggen lijstenmakerij en auto’s hoe zit dat? Gerard is, als Jaguar (o.a. MK II) eigenaar helemaal thuis in niet alleen Jaguar maar ook vele andere Engelse automerken.
Gerard heeft de Bushes vervangen en op professionele wijze “geruimd” de nieuwe KingPin’s passen perfect!
Op de site https://madaboutmorgans.com/ staat weliswaar dat je moet werken in de omgekeerde volgorde om alles terug te monteren, maar dit is simpeler gezegd dan gedaan. Op internet kwam ik de meest vreemde en ook gevaarlijk constructies tegen om de hoofdveren (140 lb) op de juiste lengte te krijgen.
Bij de eerste poging om de nieuwe veren samen te drukken voelde ik de spanning. Doordat de Steering Bearing Kit plaats inneemt, moet de veer samengetrokken worden van 29 cm naar 22 cm. Ik voelde als het ware het gevaar. Na enkele slapeloze nachten en regelmatig overleg, heeft Gerard een tool gemaakt welke de uitkomst bleek om het werk zonder gevaar uit te kunnen voeren. Een dergelijk tool vonden we ook op internet en diende min of meer als voorbeeld.
Op onderstaande foto’s zijn de benodigdheden te zien om zonder beschadigingen en letsels de klus geklaard te krijgen. De veerspanners zijn nodig om de veer 1,5 cm in te drukken. De gele pijl geeft aan waar de “eigenmaak-spanner” komt te zitten, nadat de hoofdveer geplaatst is. Met de zelf gemaakte tool kan het geheel makkelijk omhoog getrokken worden zodat de kleine veer (wel met geduld) geplaatst kan worden. Op de foto met de groene pijl is de Steering Bearing Kit te zien.
Ter vervanging van de oude schokbrekers heb ik een tweetal AVO schokbrekers gekocht. Deze zijn door AVO in samenwerking met Rutherford speciaal ontwikkeld voor Morgan’s. De demping van de schokbrekers is hard of zacht in te stellen. De hoofdveren heb ik voorzien van een bescherming tegen vuil.
Alles zit er weer netjes op, nu nog wachten op het mooie weer!!!!!
Reactie plaatsen
Reacties
Dr.Hay, woordelijk dokterd hij alles uit , tot achter de komma, geweldig, het is erg leuk om door hem betrokken te worden in het proces, zeker nu we nergens naat tie kunnen. Geen Morgan meetings , dus geen uitgebreide besprekingen met geloofsgenoten. Hopelijk kan dat weer snel , wanneer we allemaal geinjecteerd zijn !
Chapeau ... mooi werk met duidelijke uitleg.
Ik heb 3 jaar geleden de zelfde werken uitgevoerd.
Zeer lastig werkje (zeker om de veren dicht te spannen).
Meer dan 2 dagen aan gewerkt.
Vriendelijke groet vanuit Belgie.
Adolphe Grutman (Morgan 4/4 Zetec motor van 1994).
grutmanjamers@scarlet.be
00 32 476 415485
* Mag ik u vragen om mij enkele foto's te bezorgen van het zelfgemaakte tool : om de veren samen te drukken (foto's vallen wat klein uit - alvast bedankt voor de eventuele hulp).