KINGPINS’s & REMMEN REVISIE

Eigenlijk was het niet nodig. De KingPin’s vertoonden geen speling en de remmen werkten naar behoren. Echter geïnspireerd door GOMOG artikelen, YouTube filmpjes en bovendien veel tijd vanwege Corona, vond ik dat ik mijn Morgan-voorwielophanging en trommelremmen maar eens moest gaan schoonmaken en/of strippen.

Lees meer »

Last van trillen in het stuur?

Trillen in het stuur tijdens het rijden, kan het rijgenot behoorlijk verpesten. Maar naast dat het 't rijgenot negatief beïnvloed, kan dit trillen tevens onnodige slijtage tot gevolg hebben aan diverse onderdelen van de auto.

Te denken valt dan bijvoorbeeld aan banden en schokbrekers. Maar ook wielophanging en wiellagers kunnen onnodig te lijden hebben van trillen in het stuur.

 

Trillen in het stuur doet zich niet altijd onder dezelfde omstandigheden voor. Want trillen in het stuur kan zich voordoen bij hoge snelheid, maar ook bij lage snelheid. En soms zelfs alleen maar bij één bepaalde snelheid.

Echter, bij trillen in het stuur tijdens het rijden, zijn de meest voor de hand liggende oorzaken:

 

  • Banden niet goed gebalanceerd.
  • Een of meerdere banden hebben een te lage bandenspanning.
  • De wielen van de auto zijn niet goed uitgelijnd.
  • De velg, ofwel het wiel is krom.


Het bijzondere bij een Morgan is dat het een onafhankelijk voorwielophangingsysteem  heeft welke in 1909 bedacht en toegepast is door H.F.S. Morgan. In de praktijk is gebleken dat dit een effectief systeem is, maar ook slijtage gevoelig.
Begint de voorkant van de Morgan, zo rond een snelheid van 85 km/u, te schudden, is het goed mogelijk dat de king-pins /bronzen bussen versleten zijn. Machiel Kalf heeft dit onderwerp uitvoerig omschreven in het naslagwerk DataMorgana.


Klik op onderstaande balk “King-Pins” voor documentatie.

 

Wanneer je nooit eerder trilling in het stuur hebt gehad, en ineens wel, dan zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je kort daarvoor een stoeprand hebt geraakt, waardoor je een balansloodje dat op het wiel zat bent kwijtgeraakt, of erger de velg is krom geworden. 

 

Ik heb onlangs mijn spaakvelgen op kromheid laten controleren bij Pebro-Wheels in Meyel.

Eigenaar van Pebro-Wheels (voorheen De 2wieler-hobbyist) in Meijel is Peter Brouwers. Zijn zaak is ontstaan uit een uit de hand gelopen hobby. Deze hobby is uitgegroeid tot een eenmanszaak waar men terecht kan voor het opnieuw inspaken en restaureren van complete spaakwielen.

Bij pebro-WHEELS kunt u terecht voor bijna alle type velgen en spaken voor fiets, bromfiets, oldtimer en klassieke en moderne motorfietsen. Ja ook, zo is gebleken, voor auto wielen. (Zie foto)

Zoals we allemaal weten, kan het uitbalanceren van spaakvelgen niet zonder meer. Je mag de velg immers niet met een koon inklemmen. Een oude HUB met centrale moer heeft uitkomst geboden. De HUB en moer zijn door Willem (Autobedrijf Noorderpoort, klik op onderstaande balk) zodanig geprepareerd dat deze ingezet kunnen worden op een/het balanceerapparaat. de velg kan nu, gelijk aan dat deze op de auto gemonteerd is, worden uitgebalanceerd. Het resultaat mag er zijn, mijn wielen lopen kaarsrecht en zijn netjes gebalanceerd.